Wim Bosch : visual art / photography

...Bosch toont namelijk letterlijk vensters, van waaruit de toeschouwer mee de huiskamer in kan kijken of juist naar buiten, de straat op. De foto’s op zichzelf zijn prachtig. Sprankelend en gelaagd...

Subjectief Venster

Een fraaie expositie, dat Subjectief Venster in de MK galerie in Rotterdam (Nederland). Maar oh wat een slechte titel. Niet alleen omdat kunst altijd subjectief is, en ieder kunstwerk een venster is op de werkelijkheid, maar vooral ook omdat die titel het werk van een van de drie exposanten, fotograaf Wim Bosch, wel heel erg plat maakt. Bosch toont namelijk letterlijk vensters, van waaruit de toeschouwer mee de huiskamer in kan kijken of juist naar buiten, de straat op.
De foto’s op zichzelf zijn prachtig. Sprankelend en gelaagd. In de meest letterlijke zin van het woord. De kunstenaar legt op de computer verschillende beelden over elkaar heen. Je kijkt naar binnen, maar ziet tegelijkertijd de buitenwereld weerkaatst in het raam. Ook fotograaf Jasper de Beijer, een van de grootste talenten van de Nederlandse fotografie, speelt met beeldvorming. In zijn magnifieke fotoserie “ The Devil drives” (2005), gebaseerd op de ervaringen van een 19e eeuwse ontdekkingsreiziger, laat hij zien hoe wij in het Westen lange tijd naar Afrika keken. En hoeveel vooroordeel er in die blik zat. Want Afrikanen, dat zijn wilden. Onbehouwen en moorzuchtig. De ontdekkingsreiziger is een blanke proleet. De Beijer, die een rondreis maakte door Benin en Ghana, schuwt ook zichzelf niet. Want, als hij Afrika bezoekt, kruipt hij natuurlijk ook in de rol van ontdekkingsreiziger. Vandaar dat hij letterlijk zo’n masker opzet. Wynolt Visser, minstens zo’n groot talent, houdt ook van maskerades. Hij maakte de afgelopen jaren in Nederland snel furore met maskers van zijn eigen gezicht. Tientallen hanger er in de MK galerie aan de muur. Soms met behulp van naaimachine verwerkt tot driedimensionale kussens. Visser maakt van zichzelf een logo. Een merk. Heel soms zie je de wereld om ons heen in het masker weerspiegeld. Maar vaker krijg je alleen toegang tot de buitenkant. Wat laat je als kunstenaar zien en wat niet, hoe ver ben je als toeschouwer bereid te kijken? Subjectief Venster stelt relevante vragen, met foto’s die zowel kleurrijk zijn als confronterend.  

 

Review: subjectief venster, MK galerie

Works
Exhibition Views
Publications